Smoothie a zelené superpotraviny
Název SMOOTHIE už v dnešní době slyšel snad každý. Teď máte jedičnou příležitost se dozvědět co je to smoothie, kdy se začalo vyrábět a co si do něj můžete přidat. Kdo vynalezl první mixér a i jiné zajímavosti kolem smoothie.

Historie smoothie

První smoothie nápoje se začaly vyrábět v roce 1930, kdy mladík jménem Stephen Poplawski vynalezl první mixér. Z počátku se smoothie vyráběly pouze ze sezonního ovoce, neboť nebylo místo pro uchovávání ovoce potřebného na jeho výrobu. Po vynálezu prvního mrazáku mohli lidé do svých smoothie nápojů zařadit i exotické ovoce. Ze začátku lidé příliš neexperimentovali a používali pouze ovoce jako banány, ananasy a jahody, později začali přidávat brusinky, borůvky, maliny, granátová jablka a další exotické druhy ovoce. Smoothie si začalo získávat oblibu ve 30., 40. a 50. letech, ale největší boom zažilo v letech  60., kdy se lidé začali více zajímat o zdravé směry stravování a makrobiotiku.

rajče

Co je smoothie?

Smoothie nápoje jsou zdravé, chutné, nabité vitamíny, antioxidanty a aminokyselinami. Jejich hlavní výhodou je lehká stravitelnost, neobsahují prázdné kalorie, ani rafinovaný cukr, který našemu tělu škodí a nedodá nám žádné důležité látky. Nejčastěji používané ingredience jsou ovoce, zelenina nebo jejich mix. Není to ale pouze o ovoci a zelenině. Do smoothie si navíc můžete přidat i tak zvané superpotraviny.

smoothie

Superpotraviny

Jedná se o potraviny bohaté na vitamíny, minerální látky, stopové prvky, aminokyseliny, enzymy, vlákninu, antioxidanty a další důležité prvky. Mezi nejznámější superpotraviny řadíme oleje (kokosový, panenský olivový, lněný, konopný a další), houby (hlíva ústřičná, Reishi a další), přírodní sladidla (agáve sirup, datlový sirup, javorový sirup, melasa, stévie, med a další), zelené potraviny (mladá pšenice, mladý ječmen, Spirulina, Chlorella, mořské řasy a další), semínka (slunečnicová, konopná, chia, lněná a další), ořechy (kešu, vlašské, lískové, para, mandle a další), dále pak listovou zeleninu, borůvky, acai, kakaové boby, Macu, Lucumu, Guaranu, Goji (neboli kustovnice čínská), granátová jablka a mnoho dalších potravin.

Zelené potraviny

Mladý ječmen

Mladý ječmen je bohatým zdrojem minerálů, vitamínů, stopových prvků, antioxidantů, aminokyselin, enzymů, bílkovin, sacharidů, železa, kyseliny listové, vápníku, hořčíku, fosforu, zinku, draslíku, mědi, sodíku a dalších vzácných látek. Mladý ječmen působí zásadotvorně a upravuje pH našeho organismu. Mladý ječmen zlepšuje krevní obraz, je velmi prospěšný při zácpě, pomáhá při nadváze, při pohybových a kožních potížích a zpomaluje buněčné stárnutí.

ječmen

Mladá pšenice

Mladá pšenice čistí trávicí trakt, detoxikuje organismus, podporuje střevní peristaltiku, působí proti zácpě, pomáhá při hubnutí, zvyšuje hladinu hemoglobinu, snižuje krevní tlak a hladinu cholesterolu. Mladá pšenice obsahuje řadu aktivních enzymů a má vysoký obsah vitamínu B12, proto je vhodná pro vegetariány.

pšenice

Spirulina

Spirulina je modrozelená řasa, která je známá jako významný zdroj chlorofylu a zpracovatelných bílkovin.Spirulina dále obsahuje vysoké množství železa, vápníku, zinku, draslíku, hořčíku, selenu, chromu a manganu. Spirulina dále obsahuje aminokyselinu fenylalanin, která působí na chuťové centrum v mozku a snižuje tak chutě k jídlu.

 spirulína

Chlorella

Chlorella je bohatým zdrojem chlorofylu, bílkovin, sacharidů, tuků, vlákniny, vitamínů A, H, D, C, E, dále celé řady vitamínů B, beta-karotenu, kyseliny listové, železa, vápníku, hořčíku, zinku, draslíku, sodíku a mnoha dalších prospěšných látek. Chlorella podporuje léčbu zánětů, kožních potíží, nadváhy, upravuje hladinu cholesterolu, má protirakovinotvorné účinky, pomáhá při depresích a podobně.

chlorela

Dejte tip přátelům
Vložte vlastní
recept nebo článek
a vyhrajte skvělou sušičku potravin.
Z každých vašich 10 publikovaných příspěvků vylosujeme jeden, jehož autorovi pošleme sušičku G21 Paradiso Cube. Budete to vy?
Autor
Jak se vám článek líbil?
0%
Nelíbí se mi

Komentáře

Přečtěte si také