Trápí vás nadýmání? Poradíme vám, jak na něj vyzrát!

Trápí vás nadýmání? Poradíme vám, jak na něj vyzrát!

Nafouklé břicho občas dokáže pěkně potrápit každého z nás. Nadýmání je bohužel běžný jev, kterým trpí až 40 % populace. Naštěstí se jedná o problém, se kterým se dá bojovat. Jak mu předcházet a co dělat, když se dostaví? Čtěte dál a dozvíte se odpovědi na vaše otázky.

Co je nadýmání a proč vzniká?

Nadýmání je stav, při kterém dochází k tvorbě plynů v zažívacím traktu. Příčinou obvykle bývá reakce na některé druhy potravin. Hlavním viníkem jsou luštěniny, některé druhy zeleniny, droždí, mléčné výrobky, lepek a další. Zkrátka, každému z nás může způsobovat problémy jiná potravina.

Jak nadýmání předejít?

Úplně předejít nadýmání není možné. Jeho vznik se dá ovšem omezit na minimum, budete-li dodržovat několik jednoduchých zásad.

  • Jídlo důkladně žvýkejte. Pokud tak učiníte, dojde s promíšením se slinami, což urychlí a usnadní trávicí proces.
  • Pijte bylinné čaje. Existuje celá řada bylinek, které omezují tvorbu plynů ve střevech. Vsaďte na anýz, fenykl nebo mátu.
  • Užívejte přípravky na snížení plynatosti, které pořídíte v lékárně. Většinu z těchto přípravků můžete používat dlouhodobě a jsou obvykle vhodné i pro děti a těhotné ženy.
  • Pijte pouze čistou vodu bez bublinek. Je obecně známo, že popíjení perlivých minerálek vede ke zvýšené tvorbě plynů ve střevech.
  • Vsaďte na potraviny bohaté na draslík. Nejen, že prospějete svému srdci, ale navíc pomůžete svému tělu zbavit se přebytečné vody. Draslík totiž reguluje rovnováhu vody v lidském těle. Najdete jej v banánech, tučných mořských rybách, ořechách a semínkách.
  • Omezte příjem sacharidů na minimum. Nadměrná konzumace cukru vede nejen k přibývání na váze a vzniku civilizačních onemocnění, ale také k nadýmání. Vyhýbejte se proto příjmu cukru z průmyslově zpracovaných potravin a vsaďte raději na cukry přírodní.
  • Jezte potraviny bohaté na vlákninu. Čerstvé bílé pečivo nahraďte celozrnným a konzumujte nenadýmavou zeleninu a ovoce.
  • Hýbejte se. Uvidíte, že pravidelná, byť krátká, procházka dokáže s vašimi střevy skutečně zázraky.  

Tyto potraviny ANO

  • Celozrnné pečivo
  • Libové maso
  • Jogurty s živými kulturami
  • Rajčata
  • Hlávkový salát
  • Fenykl
  • Kmín
  • Sýry
  • Zázvor
  • Tučné ryby
  • Okurky
  • Brambory
  • Jablka
  • Citrusové plody
  • Neperlivá voda
  • Bylinné čaje

Tyto potraviny NE

  • Perlivé nápoje
  • Luštěniny
  • Čerstvá cibule
  • Česnek
  • Květák
  • Brokolice
  • Bílé pečivo
  • Pikantní koření
  • Alkohol
  • Sladkosti

Pokud vaše zdravotní problémy přetrvávají několik dní a jsou doprovázeny křečemi a bolestmi břicha, vyhledejte odbornou pomoc.

Dejte tip přátelům
Autor
Jak se vám článek líbil?
Nelíbí se mi

Komentáře

Přečtěte si také