Zdravé mlsání - vynechte cukr a bílou mouku a vrhněte se na raw zákusky
Taky milujete dortíky, zákusky, čokoládové bonbóny, krémy s ovocem nebo rovnou poháry? Ani jednu z těchto věcí nemusíte vypouštět ze svého jídelníčku. Jde jen o to jak tyto pochoutky připravit a z čeho. Nechte se inspirovat zdravými variantami Raw zákusků.

Zdravé mlsání

Také znáte situaci, kdy vás přepadne chuť na sladké, ale nechcete hřešit? Neustále hledáte alternativy, které by vás uspokojily a nahradily tak hříchy v podobě čokolády a dortíků? V následujícím článku se dozvíte, jak uspokojit své chutě a zároveň udělat něco pro své zdraví. Myslím, že se mezi námi nenajde nikdo, komu by se nelíbilo mlsat a nepřibírat.

 Většina z nás má závislost na sladkém a neobejde se bez sušenek a bonbónů, které obsahují bílý cukr, jenž je pro naše těla obrovskou hrozbou. Osladit si život je sice krásné, ale má to svá obrovská „ale“. Konzumace velkého množství cukru má neblahý dopad na naše zdraví a je strůjcem mnoha onemocnění. Pokud bychom pravidelně konzumovali větší množství, může se u nás vyvinout cukrovka, obezita, zhorší se nám trávení a podobně.

Hrozby ukrývající se ve sladkostech

Bílý cukr

Bílý cukr je zpracováván procesem, při kterém je zbaven naprosté většiny živin, minerálů a vitamínů. Při jeho nadměrné konzumaci ochuzujeme své tělo o vápník, který je velmi důležitý pro zdraví kostí a zubů. Zvyšuje hladinu cukru v krvi, má špatný vliv na funkci imunitního systému, přispívá k obezitě, zvyšuje krevní tlak a v neposlední řadě zvyšuje hladinu adrenalinu. Bílý cukr můžete nahradit agáve sirupem, javorovým sirupem, kokosovým cukrem, třtinovým cukrem a dalšími.

Bílá Mouka

Bílá mouka je u nás velmi rozšířená, ale bohužel se jedná o potravinu, která není výživově příliš hodnotná. Bílá mouka se vyrábí z obilných zrn, která jsou zbavena obalů a klíčků, přičemž tyto části jsou výživově nejhodnotnější a obsahují nejvíce mastných kyselin. Bílá mouka se po tomto procesu stává zdrojem prázdné energie obsahující lepek. Bílou mouku můžete nahradit moukou celozrnnou, špaldovou, rýžovou a dalšími.

 

 

Slyšeli jste již o raw dezertech?

Určitě jste se již setkali s pojmem raw food, neboli vitariánství, neboť se tento výživový směr stává čím dál tím více populárním nejen ve světě, ale také u nás. Jedná se o jídlo, které nebylo tepelně upraveno na více než 42 °C a jsou v něm tedy zachovány veškeré živiny, vitamíny, minerály, stopové prvky a antioxidanty. Raw dezerty jsou vyrobeny ze 100 % přírodních surovin, které nejsou tepelně ani chemicky upravovány, a jsou v nich tedy zachovány veškeré cenné látky, které jsme jmenovali výše. Víte, jaké potraviny se na výrobu těchto dezertů používají? Připravili jsme si pro vás krátký přehled:

  • ořechy

Používají se vlašské, lískové, pistáciové, kešu, para, mandle, pekanové, makadamové, piniové a mnoho dalších druhů ořechů. Jejich zázračná síla tkví ve vysokém obsahu výživných látek a olejů. Ořechy obsahují 10 až 17 % bílkovin, které se vyrovnají bílkovinám obsaženým v mase, vejcích, luštěninách, a navíc obsahují veškeré esenciální aminokyseliny. Ořechy jsou dále zdrojem nenasycených mastných kyselin, vlákniny, vitamínu E, hořčíku, železa, zinku a antioxidantů. Pokud budete ořechy konzumovat pravidelně, pak se sníží riziko na vznik kardiovaskulárních onemocnění a cukrovky. Ořechy před konzumací vždy na několik hodin namočte, neboť tímto procesem dojde k rozložení kyseliny fytové, která snižuje vstřebatelnost minerálních látek. Ořechy můžete použít na výrobu rostlinných mlék, ořechových másel, nebo v případě raw dortů se používají na výrobu korpusu.

  • semínka

Používají se chia semínka, lněná, sezamová, slunečnicová, dýňová, konopná a mnoho dalších. Všechny jsou bohatým zdrojem antioxidantů, vlákniny, vitamínů, minerálů, vitamínu B12 a zdravých tuků. Mají zázračné účinky na výživu mozku a mozkových funkcí, říká se jím také brainfood.

  • přírodní sladidla

Klasický bílý cukr se dá nahradit mnoha zdravými a výživově hodnotnými produkty, jako jsou sirup z agáve, melasa, stevia, javorový sirup, kokosový cukr, třtinový cukr a další. Tato přírodní sladidla mají nízký glykemický index, obsahují minerály, stopové prvky a v neposlední řade jsou velmi lehce stravitelná.

  • kakaové boby

Kakaové boby jsou cenným zdrojem minerálů, antioxidantů, bílkovin, organických kyselin a dalších. Kakaové boby působí proti rozvoji kardiovaskulárních onemocnění, mají protirakovinotvorné účinky, bojují proti trombóze a cukrovce II. typu. Používají se na výrobu kakaového másla, kakaového prášku a čokolády.

Věděli jste, že na výrobu 1 kg čokolády je potřeba téměř 800 kakaových bobů, přičemž jeden strom jich může poskytnout maximálně 50?

  • oleje

Kokosový, panenský olivový, lněný, rakytníkový a další. Všechny tyto oleje obsahují celou řadu omega nenasycených mastných kyselin, které naše tělo velmi potřebuje. Jsou zdrojem mnoha vitamínů, stopových prvků, minerálů a jsou vhodné pro posílení našeho organismu.

  • ovoce

Do této kategorie patří veškeré druhy ovoce, ať domácí nebo méně známé exotické druhy. Ovoce je velmi bohaté na celou řadu vitamínů, minerálů a stopových prvků. Většina druhů je z velké části tvořena vodou a jsou tak vhodné pro zařazení do redukčního jídelníčku.

  • sušené ovoce

Můžete použít jakékoliv sušené ovoce, ale nejlépe takové, které si nasušíte sami doma. Pouze u tohoto ovoce víte přesně, zda byly použity konzervanty, barviva nebo cukry.

  • jedlé květy

Jedlé květy se stávají stále více populárními nejen díky své chuti, ale především díky schopnosti vytvořit krásný vzhled. Můžete použít například plátky růží, cuketové květy, levanduli, měsíček, lichořeřišnici, karafiát, ibišek a další.

 

Jak se vyrábí raw dort?

Syrové neboli také raw dezerty patří mezi ty nejlahodnější pochutiny, které můžete okusit. Nejsou tepelně upravovány, proto jsou plné vitamínů, enzymů, bílkovin a minerálů. Základem raw dortu bývají ořechy, které se na několik hodin dopředu namočí do vody. Tyto ořechy jsou pak rozmixovány na drobné kousky, do kterých se přidává ovoce v podobě datlí nebo fíků, které zapříčiní, že hmota drží pohromadě. Tato hmota se dá obohatit o různá semínka a přisladit přírodním sladidlem. Stejně jako u klasického dortu se hmota dá na dno dortové formy a uhladí. Teď nastává čas na krém, který se nejčastěji vyrábí rozmixováním jakéhokoliv druhu ovoce, ořechů, vody, přírodního sladidla a kokosového oleje, díky kterému krém ve finále ztuhne. Tento krém se vylije na dortovou krustu a nechá se několik hodin chladnout v lednici. Ve finále se horkým nožem oddělí okraje dortu od dortové formy a ta se lehce sundá. Raw dort je nutné vždy krájet nahřátým nožem. U dortů se meze nekladou, můžete používat jakýkoliv druh ovoce, oříšky a ozdobit jej můžete například sušeným ovocem nebo jedlými květy.

Podívali jsme se, jak se vyrábějí raw dorty a teď se podíváme na raw čokoládu, která je pro nás jedním z největších lákadel.

Raw čokoláda

Mnoho z nás žije v přesvědčení, že žádná čokoláda není zdravá, ale je tomu pouze z důvodu neopatrného zpracování kakaa. Kakao se rafinuje a je do něj přidáváno velké množství cukru a mléka, zatímco raw čokoláda je vyráběna z nepražených kakaových bobů. Kakaové boby jsou přímo nabité antioxidanty dodávajícími tělu dostatek energie a dobrou náladu, a vlákninou, díky které máme pocit dlouhodobé sytosti. Raw čokoláda existuje v mnoha podobách, jako například kakaový prášek, kakaová pasta, klasická tabulková čokoláda, kakaové máslo a další.

Živá čokoláda vám dodá:

  • pohodu – kakao stimuluje produkci endorfinů, které navozují příjemný pocit
  • dobrou náladu – kakao je bohaté na serotonin, dopamin a fenyletylamin neboli látky příznivě působící na deprese
  • hořčík - je velmi bohaté na hořčík, který je důležitý pro prevenci srdečních chorob, řídnutí kostí a podobně
  • minerální látky – kakao obsahuje vysoké množství hořčíku, vápníku, železa, mědi, draslíku a dalších
  • tuky – kakao obsahuje jednoduché nenasycené tuky, které jsou důležité pro zdraví srdce
  • antioxidanty – kakao obsahuje více antioxidantů, než jakákoliv jiná potravina, jako například borůvky nebo zelený čaj

Rozdíl mezi raw a klasickou čokoládou

Klasická čokoláda se na rozdíl od raw čokolády vyrábí z praženého kakaa a je plná nezdravých složek, jako je cukr, mléko a další. Živá čokoláda je vyráběna z nepraženého kakaa, je tedy plná enzymů, vitamínů a minerálních látek. Pro naše tělo je raw čokoláda, na rozdíl od klasické, velmi lehce stravitelná, tělo si s ní dokáže hravě poradit a využit veškeré cenné látky v ní obsažené. I vysoce procentní čokolády, které nejsou raw, nejsou obsahově tak výživné, jako právě živé čokolády.

Věřte, že pokud jednou ochutnáte raw čokolády, už nikdy se nevrátíte k čokoládě klasické.

 

Dejte tip přátelům
Vložte vlastní
recept nebo článek
a vyhrajte skvělou sušičku potravin.
Z každých vašich 10 publikovaných příspěvků vylosujeme jeden, jehož autorovi pošleme sušičku G21 Paradiso Cube. Budete to vy?
Autor
Jak se vám článek líbil?
Nelíbí se mi

Komentáře

Přečtěte si také