Světový den úrazů

Světový den úrazů

17.10. oslavíme Světový den úrazů. Jak tento svátek vznikl, jaká historie se k němu váže a jaké potraviny, rady a triky zabírají na rychlejší hojení ran? To se dozvíte v dnešním článku.

Zpátky do minulosti

V roce 1992 OSN vyhlásila 17. říjen Světovým dnem úrazů. Stalo se tomu proto, aby varovala před úrazy, které se mohou přihodit v běžném životě, při sportu, ve škole nebo v zaměstnání. Bohužel docházelo k četným úrazům nejen na pracovišti, a proto bylo důležité informovat lidi o nebezpečí a možné prevenci.

Každý rok je v České republice ambulantně ošetřeno přibližně 1,5 mil. obyvatel.

Prevence

Aby se počet úrazů snížil na minimum, je důležitá prevence. Určitě jste byli zaměstnavatelem proškoleni o bezpečnosti práce a ochrany zdraví během práce. Zaměstnanci jsou povinni dodržovat tato pravidla a také je jejich povinností nosit přidělené ochranné oděvy a pomůcky.

Mimochodem, věděli jste, že historie BOZP (Bezpečnost a ochrana zdraví při práci) sahá až do 18. století před naším letopočtem?

Potraviny, které urychlí hojení ran po zranění

Základem urychlení hojení ran po zranění je správná skladba jídelníčku. Zregenerujte své tkáně v co nejkratší době s následujícími potravinami a vitamíny.

Vitamín C

Nejen, že je vitamín C úžasným pomocníkem v době, kdy na nás útočí chřipková onemocnění, ale navíc dokáže skvěle pomoci při tvorbě nových cév. Podílí se také na syntéze a regeneraci kolagenu. A ten, jak je známo, je velmi důležitý pro klouby, šlachy, vazy, kůži a další. Pokud dojde k nedostatku vitamínu C, dojde také k oslabení struktury kolagenu. Do svého jídelníčku zařaďte citrusové plody, černý rybíz, růžičkovou kapustu, kiwi, brokolici, zelí a červenou papriku.

Kolagen

Kolagen, neboli elixír mládí, se hojně využívá nejen v kosmetickém průmyslu, ale také ve zdravotnictví. Jeho důležitou funkcí je totiž udržování pevných šlach a kloubů. Obzvláště, pokud hodně sportujete, je pro vás kolagen důležitý. Kolagen také zlepšuje pevnost chrupavek a pomáhá urychlit stavbu poškozených tkání. Kolagen naleznete v mořských rybách, drůbežím mase, játrech, mořských řasách a želatině.

Omega 3 mastné kyseliny

Je velmi dobře známo, že omega 3 mastné kyseliny urychlují hojení ran způsobených popálením. Pyšní se totiž protizánětlivým účinkem. Navíc patří mezi zdravé tuky, které jsou velmi prospěšné pro naše srdce, snižují krevní tlak a hladinu cholesterolu v krvi. Vhodné jsou tučné ryby, avokádo, lněné semínko, vlašské ořechy, chia semínka a rostlinné oleje.

Zinek

Zinek, stejně jako vitamín C, pomáhá lidskému tělu vytvářet kolagen. Ten, jak jsme si řekli výše, je nezbytný pro rychlejší hojení ran. Kromě toho má zinek příznivý vliv na metabolismus, působí proti volným radikálům, podporuje imunitu a zpomaluje stárnutí. Naleznete jej v mase, krevetách, rybách, vajíčkách, mléku a mléčných výrobcích, listové zelenině a houbách.

Pro zajímavost, v roce 2017 došlo k 47 500 úrazům na pracovišti.

Dejte tip přátelům
Autor
Jak se vám článek líbil?
Nelíbí se mi

Komentáře

Přečtěte si také