Fóbie z živočišných tuků? Nebojte se!

Fóbie z živočišných tuků? Nebojte se!

Přestali jste úplně jíst jakákoliv tučnější jídla a při pohledu na sádlo či na rybí olej se vám dělá špatně? To jste si nejspíš vypěstovali fobii z tuků. Ale živočišných tuků není třeba se bát, pokud je konzumujeme v rozumné míře. Lidskému tělu škodí nadměrná konzumace tuků, ale příliš nízká konzumace lidskému tělu také neprospívá. Pojďme najít rovnováhu.

Fobie z živočišných tuků

Opravdu jsou živočišné tuky škodlivé a máme se jim raději vyhýbat?

Živočišné tuky nejsou sami o sobě pro lidský organismus škodlivé. Naše tělo je na ně zvyklé od nepaměti a umí je velmi dobře zpracovat. Jsou chemicky stabilní a v průběhu vaření se moc nemění. Důvodem pro ne konzumaci živočišných tuků by tedy neměly pocházet z jejich neblahého vlivu na lidské tělo.

Jaký je možný důvod pro fobie z živočišného tuku?

Fobie z živočišného tuku zavinil hlavně strach ze zvýšeného cholesterolu, za kterým stojí trans mastné kyseliny. Ten se dá krásně regulovat pomocí pohybu.

Kdo se dostatečně hýbe, nemusí se bát cholesterolu.

Dalším důvodem pro strach z živočišných tuků je obava z nemoci zvířat. Zvířata mohou být krmena antibiotiky a steroidy, aby vydržela co nejdéle na živu. Získaný tuk z takto dopovaných zvířat je bezpochyby nezdravý a nežádoucí pro kohokoliv.

Nakupujte raději zvířata z domácího chovu.

Co obsahuje živočišný tuk

  • Živočišné tuky obsahují velmi důležité Omega 3 a 6 mastné kyseliny, které není naše tělo schopno samo vyrobit
  • Nasycené mastné kyseliny
  • Trans mastné kyseliny

Omega 3 působí:

  • Protizánětlivě
  • Snižují riziko srdečních onemocnění
  • Zlepšují duševní poruchy – deprese, schizofrenie, bipolární poruchy

a Omega 6 ta naopak působí:

  • Zánětlivě
  • Zvyšují deprese
  • Kardiovaskulární onemocnění
  • Tvoří volné radikály

 

Zdroj živočišného tuku jsou hlavně:

Máslo, sádlo, lůj, sušenky, trvanlivé sladké pečivo, ryby, tresčí olej

 

Rostlinné tuky

Konzumací pouze rostlinných tuků si způsobujeme velké problémy, protože zásobujeme lidský organismus hlavně Omega 6 mastnými kyselinami.

Důležité je zachovat správný poměr Omega 6 a 3, které by mělo být ideálně 1:1

Alarmující studie zjistili, že poměr v dnešní době je 16:1

 

Zdroj rostlinného tuku:

  • Rostlinné oleje
  • Rostlinné tuky (margaríny)
  • Pokrmové tuky
  • Emulgované tuky.

Následující tabulka vám pomůže orientovat se v poměru Omega kyselin z 100% v nejznámějších tucích a olejích.

  

Druh tuku

Nasycené tuky v %

Mononasycené tuky v %

Omega 3 v %

Omega 6 v %

Řepkový olej

7

61

11

21

Světlicový olej

8

77

1

14

Lněný olej

9

16

57

18

Slunečnicový olej

12

16

1

71

Kukuřičný olej

13

29

1

57

Olivový olej

15

75

1

9

Sójový olej

15

23

8

54

Burákový olej

19

48

-

33

Bavlníkový olej

27

19

-

54

Sádlo

43

47

1

9

Palmový olej

51

39

-

10

Přepuštěné máslo

68

28

1

3

Kokosový olej

91

7

-

2

Červeným hodnotám z tabulky se raději vyhněte velkým obloukem a snažte se je nahradit zelenými hodnotami.

Tuky lze také jednoduše rozdělit také na zdravé a nezdravé

 

  • Zdravé tuky obsahují větší množství více nenasycených (Omega 3 a 6 kyselin) a

Mono nenasycených mastných kyselin.

 

Měly by tvořit ideálně 2/3 všech přijatých tuků, které za den přijmeme.

 

 Ty jsou obsaženy hlavně v kvalitních:

  • V rostlinných olejích (s výjimkou palmojádrového a kokosového oleje)
  • V rostlinných tucích
  • Olejnatých semenech a ořechách
  • Tučných rybách (např. lososu, makrele, sardinkách)

Nezdravé tuky, který jsou složeny hlavně z nasycených mastných kyselin a trans mastných kyselin.

Jejich denní příjem by měl být maximálně 1/3 ze všech tuků.

 

Jsou obsaženy hlavně:

  • V másle, sádle
  • Tučném mase, uzeninách
  • Plnotučných mléčných výrobcích
  • V různých polevách, dortech, zákuscích
  • Trvanlivém a jemném pečivu

 

Obecný prospěch tuků pro lidský organismus

  • Vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích

To se týká vitaminů hlavně A, D, E a K, které se bez tuků neobejdou

  • Dobrá mozková činnost

Tuky pro mozek znamenají základní stavební kámen. Bez nich by nervová vlákna nebyla pružná a informace by se přenášely velmi pomalu.

  • Správná hladina cholesterolu

Více nenasycené mastné kyseliny se starají o správnou hladinu cholesterolu v krvi a činnost srdce.

  • Nezbytný přísun energie

Věděli jste, že 1g tuku se rovná 9 kaloriím.

  • Ochranný štít

Tuk obaluje naše vnitřní orgány (ledviny, srdce, trávicí ústrojí) a tím je ochraňuje a také zahřívá.

Dejte tip přátelům
Autor
Jak se vám článek líbil?
Nelíbí se mi

Komentáře

Přečtěte si také