Klíčení semínek - dejte si v klíčku vše dobré, z čeho vyroste celá rostlina

Klíčení semínek - dejte si v klíčku vše dobré, z čeho vyroste celá rostlina

Zkuste si na jaře dopřát vysokou dávku vitamínů díky naklíčeným semínkům, které jsou pro lidský organismus přímo zázračné.

Klíčení semínek

Klíčení semínek je nedílnou součástí živé neboli také raw stravy, ve které se veškeré suroviny konzumují ve své přirozené podobě, nebo se mohou namáčet, mixovat a upravovat na teplotu nejvýše 42 °C, při které si zachovávají veškeré důležité živiny, vitamíny, minerály a enzymy v nich obsažené. Potraviny, jako jsou ořechy, semínka, luštěniny, obiloviny, a další, obsahují ve své přírodní podobě enzymové inhibitory, díky kterým naše tělo není schopno využít veškeré vitamíny a další látky obsažené v těchto potravinách. Tyto potraviny je nutné před samotnou konzumací namočit, čímž se nastartuje proces zvaný klíčení.

Jak už jsme si řekli, některé potraviny je nutné před konzumací namočit. Jedná se zejména o ořechy, luštěniny, semínka a obiloviny. Namočením se v potravinách aktivují blahodárné enzymy, které zapříčiní to, že budou pro lidský organismus lépe stravitelné a obsahově využitelné. Nejen z těchto důvodů je nutné namáčení, čtěte dále.

Proč je důležité namáčet?

  • Namáčením se zbavíte veškerých nečistot na povrchu suroviny, jedná se zejména o prach, plísně a jiné, zdraví škodlivé, látky.
  • Lidský organismus není schopný, bez namočení a aktivace enzymů, vstřebat důležité vitamíny, bílkoviny, zdravé tuky, antioxidanty, minerály a další prospěšné látky.
  • Namáčení pomáhá odstranit kyselinu fytovou, která brání vstřebávání vitamínů.
  • Namáčení má za následek nastartování klíčení, díky kterému se v potravinách tvoří vyšší množství zdraví prospěšných látek.
  • Namáčením se zlepšuje stravitelnost potravin pro lidský organismus.
  • Namáčení zvýrazňuje chuť a aroma.
  • Namočené ořechy se dají využít pro výrobu ořechových másel a mlék.

Co budete potřebovat?

  • Potraviny, které chcete namáčet – ořechy, luštěniny, semínka a obiloviny.
  • Misku a uzavíratelnou nádobu pro skladování.
  • Vodu – poměr voda : semínka a ořechy je 1 : 2, u luštěnin a obilovin 1 : 4.
  • Sůl a citronovou šťávu.

Jak na to?

Vložte suroviny do misky a zalijte je vodou. Pokud namáčíte semínka a ořechy, pak do vody přidejte malinko soli, která má za následek odstraňování škodlivých enzymových inhibitorů. Pokud namáčíte luštěniny a obiloviny, pak je vhodné přidat kapku citronové šťávy, která má za následek snižování obsahu kyseliny fytové. Misku se surovinami umístěte na teplé místo. Suroviny několikrát za den proplachujte, abyste se zbavili veškerých nečistot na nich usazených. Po skončení doby namáčení vodu vylijte a suroviny opět důkladně propláchněte pod tekoucí vodou. Takto připravené potraviny vám vydrží nejdéle dva dny, další dny je již nekonzumujte.

Klíčení

U většiny potravin je pro zvýšení enzymatické aktivity důležité klíčení, během kterého začnou probíhat metabolické děje. Tyto metabolické děje mají za následek aktivaci enzymů, přičemž v potravinách vzroste obsah vitamínů a minerálních látek. U takto naklíčených potravin je výhoda v jejich lehké stravitelnosti, neboť lidský organismus má v opačném případě problém s nadýmáním.

Jak na domácí klíčení?

Nakličování semen doma není vůbec složité, stačí miska, savý papír a semínka. Do misky vložíte papír, na něj semínka a jednou až dvakrát denně je navlhčete tak, aby semínka nebyla nikdy suchá a naopak je ve vodě nenechávejte „plavat“, neboť by mohlo docházet k množení bakterií a plísní. Kromě misky můžete také použít sklenici se širokým hrdlem, do které vložte semínka a zalijte vodou. Vodu po několika hodinách slijte a propláchněte vodou. Poté, co vodu vylijete, hrdlo přikryjte látkou a postavte dnem vzhůru, nejlépe na tmavé místo. Semínka alespoň jednou denně propláchněte vodou a na konci klíčení je umístěte na světlo. Nakonec existují speciální misky určené právě pro klíčení, které jsou obvykle dražší a plní stejný účel jako předchozí varianty.

Proč konzumovat klíčky?

  • zvýšení obranyschopnosti a celkové odolnosti organismu
  • upravení váhy
  • předcházení nádorovým onemocněním
  • ochrana buněk a tkání před volnými radikály

Závěrem

  • Rostlinné klíčky a výhonky jsou ideálním zdrojem vitamínů A, B, C, minerálních látek, esenciálních aminokyselin a mnoha dalších pro lidský organismus prospěšných látek.
  • Pravidelná konzumace naklíčených semen podpoří vaši imunitu a sníží riziko karcinogenního bujení.
  • Rostlinné klíčky jsou důležité zejména na jaře, kdy je lidský organismus oslaben po dlouhém zimním období.

 

 

 

Dejte tip přátelům
Autor
Jak se vám článek líbil?
100%
Nelíbí se mi

Komentáře

Přečtěte si také