Paleo strava? Více než bio.
V dnešním článku se dozvíte více o výživovém směru zvaném paleo strava, která se zaměřuje na konzumaci výhradně přírodních potravin.

Víte, co je paleo strava?

Pokud se ve svém životě aktivně zajímáte o zdravou stravu, pak jste se s pojmem „paleo“ pravděpodobně setkali. Paleo strava je založena na principu, ve kterém jsou z jídelníčku vyloučeny veškeré průmyslově zpracované potraviny. Tato strava se soustředí na konzumaci masa, vajec, semínek, ořechů, ovoce, zeleniny a podobně. Tyto potraviny jsou konzumovány tak, jako je kdysi dávno konzumovali naši dávní předchůdci. Nejedná se o žádnou dietu, ale o výživový směr, který je doplněn o velmi fyzicky náročné cvičení.

Jaké potraviny paleo strava vylučuje?

  • průmyslově zpracované a balené potraviny, které nejen, že nejsou výživné, ale navíc obsahují velmi mnoho prázdných kalorií
  • cukry – nejedná se pouze o vypuštění bílého cukru, ale také třtinového, agáve sirupu a dalších sladidel
  • obiloviny, které mají vysoký obsah sacharidů, jež zvyšují hladinu inzulínu v krvi
  • luštěniny – obsahují lektiny, které se podílejí na tvorbě zánětů v těle
  • sója – obsahuje kyselinu fytovou, díky které nedochází ke vstřebávání důležitých minerálních látek, jako jsou vápník a železo
  • mléčné výrobky – mléko je silný alergen

Které potraviny naopak konzumovat?

  • potraviny, které mají vysoký obsah vitamínů, minerálních látek, vlákniny, antioxidantů a dalších zdraví prospěšných látek
  • potraviny, které tělu dodávají energii
  • potraviny, které zapříčiňují přirozenou detoxikaci organismu

Maso a vejce

Existuje mnoho výživových směrů, které zcela vylučují konzumaci masa a živočišných produktů s ohledem na to, že naši předci tyto potraviny nikdy nekonzumovali. To však není zcela pravda, neboť i naši předci patřili mezi všežravce, v některých dobách dokonce konzumovali pouze živočišnou stravu. Maso a vejce jsou velmi bohatým zdrojem bílkovin, které jsou pro naše tělo přirozené a měly by mít vysoké zastoupení v našich jídelníčcích.

Zelenina a ovoce

Zelenina ovoce jsou ve všech výživových směrech považovány za velmi zdravé a organismu prospěšné potraviny, neboť obsahují vysoké množství vitamínů, minerálů a dalších zdraví prospěšných látek.

Ořechy a semena

Ořechy a semínka obsahují vysoké množství zdravých tuků, které jsou pro lidský organismus velmi prospěšné. Dávejte ale pozor, v případě, že se snažíte zhubnout, pak je konzumujte v omezeném množství.

Snažíte se zhubnout? Zkuste paleo stravu!

Paleo strava se osvědčila jako výborný prostředek pro hubnutí. Díky tomu, že neobsahuje sacharidy, dochází k rychlejšímu úbytku hmotnosti než u klasických diet.

Výhody a nevýhody paleo stravy

Bezesporu mezi největší výhodu paleo stravování patří skvělý hubnoucí efekt, i když paleo strava není primárně určena právě pro shazování kil. Jedná se o vedlejší efekt tohoto zdravého životního stylu. Paleo strava je pro lidský organismus přirozená a není zdraví škodlivá. Jednu z nevýhod bychom ovšem mohli nalézt ve finanční náročnosti, neboť maso a velmi kvalitní potraviny jsou drahé. Další nevýhodou je pocit z nedostatku sacharidů, které se během paleo stravy získávají pouze z ovoce.

Největší mýty o paleo dietě

Po ukončení paleo diety ihned přiberu! Paleo strava není chápána jako dieta, ale jako životní styl, který není pouze o stravě, ale také o cvičení, způsobu přemýšlení, vzdělávání a podobně. Paleo stravování je dlouhodobá životní filosofie, která nemá nic společného s redukční dietou, která po několika měsících skončí.

Základní surovinou je maso. Toto patří mezi jeden z největších mýtů ohledně paleo stravování. Maso hraje sice podstatnou roli, ale není to tak, že jej musíte konzumovat denně nebo dokonce několikrát denně. Nejdůležitější součástí je velké množství zeleniny, ořechů a semínek.

Paleo stravování není vyvážené. Ano, paleo stravování sice mnoho potravin odmítá, avšak vše je podloženo dlouhými studiemi, které poukazují na to, jak jsou tyto potraviny zdraví škodlivé.

Paleo stravování je založeno na vysokém příjmu bílkovin. Paleo strava není založena pouze na konzumaci masa a vajec, naopak je založena na příjmu vysokého množství zeleniny, která obsahuje minimum bílkovin. Bílkoviny jsou navíc zdraví prospěšné, neboť nás zasytí na dlouhou dobu a pomáhají s tvorbou svalové hmoty.

Pár slov na závěr

Každý z nás by si měl uvědomit, že neexistuje výživový směr, který by se dal aplikovat na každého člověka. Neberte paleo stravování pouze jako prostředek, který vám pomůže k dokonalé postavě, ale naopak tuto stravu začněte chápat jako svůj dlouhodobý cíl, kterým získáte nejen tu vysněnou postavu, ale v první řadě uděláte něco pro své zdraví. Pokud si myslíte, že kvalitní potraviny jsou drahé, pak si porovnejte cenu nekvalitních potravin s těmi kvalitními, přičemž k nekvalitním nezapomeňte připočítat také výdaje za léky, které budete potřebovat na léčbu následků nekvalitní stravy. 

Dejte tip přátelům
Vložte vlastní
recept nebo článek
a vyhrajte skvělou sušičku potravin.
Z každých vašich 10 publikovaných příspěvků vylosujeme jeden, jehož autorovi pošleme sušičku G21 Paradiso Cube. Budete to vy?
Autor
Jak se vám článek líbil?
Nelíbí se mi

Komentáře

Přečtěte si také