Pečujte o své duševní zdraví pomocí správných potravin

Pečujte o své duševní zdraví pomocí správných potravin

10.10. oslavíme Mezinárodní den duševního zdraví. Které potraviny ovlivňují naše duševní zdraví a které mu naopak škodí? To se dozvíte v následujícím článku.

Dodejte mozku to správné palivo!

Aby správně fungovala duše, musí správně fungovat mozek. A co je hlavním palivem mozku? Cukr! Ale na sladkosti zapomeňte. Váš mozek totiž ocení cukry nacházející se v přírodních potravinách. Podívejte se s námi na ty nejdůležitější.

  • Celozrnné výrobky. Aby mozek správně fungoval, potřebuje takové potraviny, které upravují hladinu cukru v krvi. Pečivo z bílé mouky proto nahraďte celozrnným pečivem, které obsahuje vysoké množství vlákniny. Prospějete tak nejen svému mozku, ale také snížíte vysoký krevní tlak a předejdete vzniku degenerativních onemocnění.
  • Tučné mořské ryby. Velice důležité pro správnou funkci mozku jsou omega 3 mastné kyseliny. Ty se nacházejí v tučných rybách. Vhodný je losos, tuňák a makrela. Ryby zařaďte do jídelníčku alespoň 2 x týdně.
  • Vajíčka. Vitamín B prokazatelně pomáhá paměti. Ve vysokém množství je obsažen ve vajíčkách. Do svého jídelníčku proto zařaďte alespoň jedno natvrdo uvařené vajíčko denně.
  • Zelenina. Foláty mají blahodárný vliv na přenos informací v nervové soustavě. Ukrývají se v zelenině, zejména pak ve špenátu, kapustě, polníčku a hlávkovém salátu. Navíc tyto druhy zeleniny obsahují vysoké množství vitamínu C, který podporuje naši obranyschopnost.
  • Čokoláda. Pokud chcete zvýšit činnost svého mozku, vsaďte na flavonoidy. Ty jsou ve vysoké míře obsaženy v hořké čokoládě a kakaových bobech. Jedna kostička čokolády denně zlepší funkci neuronů a dodá vám pozitivní energii.
  • Mléčné výrobky. Podle dlouhodobých studií mají mléčné výrobky vliv na logické myšlení a paměť. Jsou totiž bohaté na hořčík, vitamín D a vápník.
  • Pitný režim. Mozek je z větší části tvořen vodou, která je důležitá pro jeho správnou funkci. Pokud dojde k dehydrataci, mozek začíná špatně fungovat a výsledkem je psychická nevyrovnanost. Pijte proto dostatečné množství čisté vody a neslazených čajů. Alkohol a kávu se pokuste omezit na minimum.
  • Spánek. Pro správnou činnost mozku je velmi důležitý kvalitní spánek. Spánek má vliv na růst plasticity mozku, která ovlivňuje naši paměť. Dostatečný spánek, alespoň 8 hodin denně, pozitivně ovlivňuje výkon mozku a zvyšuje paměť.
  • Zdravá střeva = zdravý mozek. Mnohé vědecké studie prokázaly, že činnost mozku je velmi úzce spojena se střevy. Jednoduše řečeno, pokud střeva nefungují správně, ani mozek neběží na plné obrátky. Střevní mikroflóru můžete ovlivnit konzumací probiotik a prebiotik.

Jedním jablkem denně nejen posílíte činnost mozku, ale také ochráníte mozkové buňky před stárnutím.

Co našemu mozku škodí?

  • Kouření. Nikotin zodpovídá za úbytek šedé mozkové kůry, která je důležitá pro správnou činnost mozku.
  • Alkohol. Dopřáváte si každý den skleničku alkoholu? Pak byste měli vědět, že alkohol způsobuje odumírání nervových buněk. Stojí vám slastné pocity způsobené požitím alkoholu za tuto krutou daň?
  • Sladkosti a energetické nápoje. Cukr ze zpracovaných potravin zhoršuje paměť a je hlavním viníkem vzniku depresí. Cukr vám sice dodá energii, ale pouze krátkodobě.
Dejte tip přátelům
Autor
Jak se vám článek líbil?
Nelíbí se mi

Komentáře

Přečtěte si také