Probiotika, prebiotika a symbiotika
Věděli jste, že správná rovnováha střevní mikroflóry je velmi důležitá pro zdraví člověka? Pokud ne a chcete se dozvědět více, nenechejte si ujít následující článek.

Probiotika, prebiotika a symbiotika 

Určitě jste se již setkali, ať už v reklamě nebo na určitém výrobku, s termíny probiotika a prebiotika. Probiotikum je označení pro živý organismus, který se přidává do určitých druhů potravin z důvodu jejich blahodárného působení na střevní mikroflóru lidského organismu. Probiotika vznikají zejména mléčným kvašením, přičemž jogurty a další zakysané mléčné výrobky jsou jejich přirozeným zdrojem. Probiotika mají blahodárný vliv na náš organismus, ale pouze v případě, že se dostanou do zažívacího traktu živé a ve vysoké koncentraci. Probiotika nejsou ale důležitá pouze pro lidské zažívání, ale mají také velmi příznivý vliv na posilování obranyschopnosti organismu, pomáhají se vstřebáváním důležitých vitamínů a minerálních látek, podílejí se na snižování hladiny škodlivého cholesterolu, snižují působení karcinogenních látek a mnoho dalších.

Jaké jsou formy probiotik?

Mezi nejvíce známé a zároveň nejvíce používané formy probiotik patří laktobacily a bifidobakterie, které nejen působí na střevní mikroflóru, ale také působí proti škodlivým bakteriím, zabraňují vzniku průjmových onemocnění a v neposlední řadě pomáhají k rychlejšímu zotavení po léčbě antibiotiky. Mezi tyto bakterie se také řadí Laktobacilus acidophillus, která pomáhá snižovat vysokou hladinu cholesterolu.

Kde hledat probiotika?

Probiotické bakterie jsou součástí mnoha výrobků, přičemž nejtypičtější jsou mléčné výrobky, především pak jogurty, jogurtová mléka, kefírová mléka, dále sýry, kysané zelí a v neposlední řadě se prodávají také jako doplňky stravy v lékárnách.

Souhrn zdravotních účinků probiotik

  • Probiotika zejména obnovují střevní mikroflóru po léčbě antibiotiky.
  • Působí blahodárně na střevní mikroflóru.
  • Slouží jako prevence proti alergiím a vzniku atopického ekzému zejména u dětí.
  • Posilují imunitu.
  • Mají pozitivní vliv na zácpu.
  • Pomáhají zastavit průjmová onemocnění.
  • Blahodárně působí na zánětlivá střevní onemocnění.
  • Zmírňují nebo zcela předcházejí zažívacím potížím.
  • Zmírňují projevy nesnášenlivosti laktózy.

Prebiotika

Další skupinou jsou tak zvaná prebiotika, která se od probiotik liší v tom, že nejsou živé. Zjednodušeně řečeno, prebiotika jsou potravou pro zdraví prospěšné střevní bakterie. Prebiotika se nacházejí v potravinách a v doplňcích stravy, přičemž jsou velmi často kombinována právě s probiotiky. Účelem kombinace těchto dvou kmenů je jejich pozitivní působení na střevní mikroflóru, pomáhají během průjmových onemocnění, působí proti zácpě, zlepšují imunitu a podobně.

Kde se prebiotika nacházejí?

Za slovem prebiotika se ukrývá slovo vláknina, a to především ta, která je na bázi oligosacharidů. Tato vláknina se nachází zejména v obilovinách, zelenině, některém ovoci, luštěninách, pampeliškách a podobně.

Souhrn zdravotních účinků prebiotik

  • Prebiotika příznivě působí na složení mikroflóry zažívacího traktu.
  • Slouží jako prevence vůči zácpě.
  • Působí jako prevence vůči vzniku nádorových onemocnění tlustého střeva a také konečníku.
  • Snižuje hladinu cholesterolu.

Nezapomeňme na symbiotika!

Symbiotika jsou takové potraviny či potravinové doplňky, které spojují účinek probiotik s prebiotiky. Díky tomuto úžasnému spojení je vyšší naděje na přežití důležitých a prospěšných mikroorganismů ve střevě. Platí zde totiž jedno zásadní pravidlo, a to takové, že účinky probiotik jsou mnohonásobně navýšeny v případě, že se přidají ta správná prebiotika.

Souhrn zdravotních účinků symbiotik

  • Symbiotika mají blahodárný vliv na léčbu průjmových onemocnění a jiných potíží se zažívacím ústrojím.
  • Pomáhají zvyšovat a posilovat imunitu.
  • Jsou vhodné při užívání některých léků, jako jsou například antibiotika.
  • Pomáhají s rychlejším zotavením po různých prodělaných nemocech – zejména dětských.

Proč jsou střevní bakterie tak prospěšné?

Střevní bakterie chrání tělo před škodlivými bakteriemi a různými plísněmi. Další funkcí je prevence vůči zánětlivým onemocněním, některé bakterie tvoří vitamín K a mastné kyseliny, které patří mezi hlavní zdroj živin pro buňky v tlustém střevě. Dále zamezují vzniku škodlivých látek a bakterií, což vede k menšímu riziku vzniku nádorových onemocnění.

Pár slov na závěr

Správné složení střevní mikroflóry je opravdu velmi důležité pro zdraví člověka. Z toho důvodu je také velmi důležité zařadit co možná nejvíce potravin bohatých na probiotika a prebiotika, které přispívají ke správné rovnováze zdraví prospěšných a naopak škodlivých bakterií ve střevech.

 

 

 

Dejte tip přátelům
Vložte vlastní
recept nebo článek
a vyhrajte skvělou sušičku potravin.
Z každých vašich 10 publikovaných příspěvků vylosujeme jeden, jehož autorovi pošleme sušičku G21 Paradiso Cube. Budete to vy?
Autor
Jak se vám článek líbil?
100%
Nelíbí se mi

Komentáře

Přečtěte si také