Sója - ano či ne? Ano, ale záleží na druhu sójového výrobku

Sója - ano či ne? Ano, ale záleží na druhu sójového výrobku

Co je to vlastně sója. V jakých případech je pro náš organismus prospěšná? Existuje více názorů jestli jíst sóju nebo ne. My přinášíme pohled na tuto tropickou plodinu bez předsudků.

Sója – ANO či NE?

Konzumovat sóju a sójové produkty? Tuto otázku si mnozí z nás kladou, neboť na sóju existují dva různé názory. Jedni tvrdí, že je sója zdravá, druzí tvrdí opak. Jak to ale tedy opravdu je? Je na čase si říci něco o sóje a objasnit, zda je pro náš organismus prospěšná či nikoliv.

Odkud sója pochází?

Sója je pěstována v tropických a subtropických oblastech, kde je zavlažována pouze deštěm a její růst je výrazně zpomalen při teplotách nižších než 18 °C. Sója v optimálních podmínkách dokáže vyprodukovat až 400 lusků, přičemž v jednom nalezneme přibližně 5 semen. Růst rostliny je obvykle zastaven přibližně 130 dní po jejím vzejití. Sója není náročná na půdu, ve které je pěstována. Optimální pH této půdy by mělo být maximálně  6 - 6,5.

Dvě tváře

Ohledně zdravé výživy se traduje mnoho pravd, ale také mnoho nesmyslů. Sója je luštěnina, jejíž bezpochyby největší výhodou je vysoký obsah bílkovin s kompletními aminokyselinami. Na druhou stranu je sója pro naše trávení velice těžká a obsahuje látky, které působí na náš organismus jako obrovská zátěž. Je pravdou, že většina z nás neví, jak se sójou zacházet a v podstatě ji užívá jako náhražku masa, což ovšem není tak zcela správné, neboť jak jsme již zmínili, sója, kromě bílkovin, našemu tělu dodá opravdu pramálo. Sója by měla být před konzumací zpracována tak, aby byly zvýrazněny její užitečné látky a naopak potlačeny látky nezdravé. Tento proces se nazývá fermentace, během které vznikají výživné a lehce stravitelné produkty v podobě například tempehu, natta, Tamari, tofu nebo například miso pasty. Pojďme se tedy podívat na to, co tyto potraviny obsahují.

Fermentované výrobky ze sóji

Řekli jsme si, že fermentace je proces, kdy se sója zbavuje škodlivých látek a naopak se zvýrazňují látky zdraví prospěšné, mezi které patří následující:

  • Nenasycené mastné kyseliny, které chrání naše cévy před aterosklerózou, působí na nervovou soustavu a v neposlední řadě ovlivňují látkovou výměnu.
  • Lecitin, který náš organismus potřebuje pro správné trávení, snižuje hladinu nezdravého cholesterolu v krvi, zmírňuje bolesti kloubů a také čistí cévní stěny.
  • Dále je v těchto potravinách ve vysoké míře zastoupena vláknina, která působí proti kardiovaskulárním onemocněním, ovlivňuje střevní mikroflóru, působí na vstřebávání minerálních látek a je prevencí rakoviny tlustého střeva.
  • Jsou zde také zastoupeny minerální látky, jako například draslík, železo, vápník, hořčík, zinek a další.

Tempeh, Shoyu, Natto, Tamari, Miso, Tofu…

Tofu je čerstvý „sýr“ vyrobený ze sójového mléka, které se vysráží. Tofu je velmi kvalitním zdrojem mnoha minerálních látek, jako je například vápník, železo nebo hořčík a dále je bohaté na vitamíny B a E.

Tempeh je sójový výrobek vyrobený ze sójových bobů, které jsou naloženy do kultury Aspergillus oryzae, která jimi roste a vytváří tvrdý produkt bílého zabarvení. Tento produkt je v podstatě bez chuti a dá se upravovat na mnoho způsobí – můžete jej marinovat, smažit, udit a podobně.

Shoyu je sójová omáčka, která se pyšní velmi silnou vůní a nasládlou chutí. Tato omáčka vznikla v Asii a je oceňována a vyhledávána mnoha kuchaři, neboť nepřebíjí, ale naopak zvýrazňuje chuť surovin.

Tamari patří, stejně jako Shoyu, mezi sójové omáčky, ale na rozdíl od Shoyu neobsahuje lepek a je tedy vhodná také pro lidi s intolerancí lepku. Tamari má tmavší barvu a výraznější chuť. Tamari používejte až na konci, neboť vařením se ničí zdraví prospěšné látky v ní obsažené.

Miso je hnědá pasta vyrobená ze sójových bobů, soli a obilovin. Miso má blahodárný vliv na zvýšený cholesterol, krev a škodlivé látky obsažené v lidském organismu.

Natto je sójový sýr vyrobený ze sójových bobů a bakterií Bacillus subtilis, díky čemuž dochází k velmi snadné stravitelnosti pro lidský organismus. Natto obsahuje vysoký poměr bílkovin, probiotika a vitamín K2, který je v potravinách velmi vzácný.

Kde všude můžeme sóju ještě najít?

Sója je přidávána do mnoha potravin, používá se například jako mouka do většiny polotovarů, sladkostí, uzenin, omáček a podobně. Dále jsou pro nás známé například sójové kostky, sójové maso, jogurty, smetany, mléka a další potraviny, kde bychom sóju ani nečekali. Pokud chcete mít jistotu a přehled o tom, kde se sója vyskytuje, naučte se číst etikety na výrobcích, určitě v mnoha případech budete velmi, ať už mile či nemile, překvapeni.

Pohled těch, kteří jsou striktně proti konzumaci sóji

Mezi námi je stále mnoho lidí, kteří jsou proti konzumaci sóji a to především z následujících důvodů. Sója obsahuje inhibitory enzymů, které zpomalují jejich působení, přičemž důsledek tohoto procesu může být nadýmání, snížené trávení bílkovin, snížení funkce štítné žlázy, nedostatek minerálních látek a podobně. Konzumace velkého množství sójových produktů není obecně doporučována těhotným a kojícím ženám a také mužům, neboť má za následek snížení sexuálního apetitu a stojí za ztrátou vlasů.

Fytoestrogeny

Sója obsahuje látky zvané fytoestrogeny, které jsou jednou z velmi pozitivních látek v sóje obsažených. Fytoestrogeny harmonizují funkce v těle a jsou velmi důležité pro děti, neboť díky nim dochází ke správnému vývoji pohlavních orgánů. Na druhou stranu bohužel mezi lidmi koluje informace, že jsou tyto fytoestrogeny škodlivé, neboť se dle nich jedná o hormon, který stojí za poruchami, jako jsou ADD nebo ADHD (poruchy pozornosti). Existuje veliká řada studií, které se bohužel v mnohém rozcházejí, a nám tedy nezbývá nic jiného, než věřit vlastnímu rozumu a konzumovat sóju a výrobky z ní s mírou.

Pár slov na závěr…

Sóji se rozhodně nemusíte bát. Pokud budete používat tradiční výrobky a vyhnete se polotovarům, pak pro vás sója nebude hrozba, naopak obohatíte svůj organismus o další cenné látky, které nejsou v jiných potravinách zastoupeny. Mějte na paměti, raději vyhledávejte fermentací opracované produkty, jako například miso pastu a tofu, nežli sójové mléko, smetanu nebo maso. Tyto výrobky si samozřejmě také můžete dopřát, ale v nižším množství.

 

Dejte tip přátelům
Autor
Jak se vám článek líbil?
Nelíbí se mi

Komentáře

Přečtěte si také