Stres! Jak s ním bojovat? Jídlem!

Stres! Jak s ním bojovat? Jídlem!

Když se řekne bojovat jídlem, tak možná odvětíte, že už proti stresu bojujete čokoládou a bonbóny. V tomto případě je ale třeba bojovat proti stresu zdravým jídlem. Existují potraviny, které působí jako antistresory. Ty vám mohou pomoci stres zvládnout, nebo ho dokonce úplně odbourat.

Víte co je stres a jak s ním bojovat?

 

Lidský organismus pracuje na principu fyzických a duševních reakcích, které se snaží udržet v rovnováze. V současné uspěchané době, kdy jsou na člověka kladeny větší a větší nároky, je pro lidský organismus udržení této rovnováhy někdy do slova boj o přežití. V 21. století se tak dostává do našeho slovníčku slovo stres, které je skloňováno čím dál častěji a je mu připisována právě výše zmíněná rovnováha/nerovnováha.

Jak můžeme slovo stres definovat?

Z biologického pohledu je to funkční stav živého organismu, který je vystaven mimořádným podmínkám a jeho následné obranné reakce, které mají za cíl zabránit poškození nebo smrti organismu.

Slovo stres je anglického původu, stress = zátěž. Je to reakce organismu na stresový podnět (stresor), která je obecnou odezvou na jakoukoliv výrazně působící zátěž – fyzickou nebo psychickou.

 

Co se děje v našem těle při vzniku stresové situace? Je stres vždy nebezpečný?

 Při vzniku stresové situace začne náš lidský organismus okamžitě uvolňovat adrenalin a noradrenalin a vyplavovat hormon kortizol, který může vést k ohrožení imunitního systému.

V malé míře není stres škodlivý. Po zmizení stresového podnětu se naše tělo pomalu vrací do normálního stavu. Problém nastává ve chvíli, kdy se tělo se stresovým podnětem nevyrovná, je dlouho trvající nebo se často opakuje a v těle je ve velké míře tvořen stresový hormon Kortizol.


 


Zde je pár informací o stresovém hormonu:                               

 

  • Tvoří se v nadledvinách a jeho hlavní funkcí je udržení vnitřní rovnováhy organismu.
  • Zvyšuje v zátěžových situacích hladinu krevního cukru, tedy se stará o dostatek „paliva“.
  • Zvyšuje krevní tlak, tělo totiž musí být nastaveno do aktivity a pohotovosti.
  • Přímo působí na imunitu: Snižuje aktivitu ve stavech, kdy je imunitní systém hyperaktivní, tj. kdy probíhá alergie, zánět, šok atd.
  • Je to dokonalý nárazníkový systém.

 

Kortizol tedy našemu tělu prospívá, ale při dlouhodobé zvýšené míře škodí. Zde je pár příkladů:

V zátěžové situaci Kortizol zvyšuje hladinu cukru v krvi – zdroj energie. X Při dlouhodobé zátěži však cukr v krvi klesá, v játrech se mění na glykogen, inzulin přestává reagovat na cukr, což vede ke vzniku cukrovky.

Zvyšuje krevní tlak – aktivuje organismus do pohotovostního stavu. X Při dlouhodobém zvýšení krevního tlaku může dojít ke vzniku hypertenzní chorobě.

Stimuluje vylučování žaludeční kyseliny – pomáhá správnému trávení X Nadměrné vylučování žaludeční kyseliny vede k překyselení žaludku a vzniku žaludečních vředů.

„Patřím mezi velmi pracovně vytížené lidi, a proto se často setkávám se stresovými situacemi. Vždy jsem se snažil stresové situace ovládat a nepoddávat se jim, ale v poslední době se toho na mne nahrnulo více a já začal hledat jiné možnosti, jak s nimi bojovat. Informace, které jsem čerpal zejména z internetu a televize, mne dovedly k potravinám, které mi pomáhají tyto stresové situace zvládat. Do svého jídelníčku jsem zařadil oříšky, celozrnné obiloviny, ryby, dostatek zeleniny a ovoce a v neposlední řadě nepražené kakaové boby, které mi nejen zvednou náladu, ale navíc jejich konzumací dělám něco pro své zdraví, neboť obsahují řadu cenných látek.“
Martin Maxa
zpěvák, skladatel a sportovec


Bojujte proti stresu správnou výživou

Antistresátor č. 1 – mandle, pistácie

Mandle, pistácie (oříšky) obsahují tzv. zdravé tuky, tryptofan a hořčík, které lidskému organismu dodávají potřebnou energii. Jejich pravidelná konzumace posiluje nervový systém a pomáhá proti úzkostem a stresu. Obsahují dále draslík, vápník, fosfor, vitamíny řady B a jsou bohaté na bílkoviny.

Minerální látky obsažené ve 100g mandlí:

Draslík 791mgFluor 0,09mgFosfor 480,5mgHořčík 247mgChrom 0,01mgJód 0,00mgMangan 1,95mgMěď 0,87mgSelen 0,01mgSodík 9,95mgVápník 252mgVlákninaZinek 2,87mgŽelezo 3,77mg

 




! Pozor, oříšky obsahují alergeny!

Antistresátor č. 2 – obiloviny (ovesné vločky, celozrnné pečivo)

Obiloviny obsahují sacharidy. Tvoří v lidském organismu serotonin, který stabilizuje cukr v krvi. Oves je velmi bohatý na vitamín B2, který je v boji proti stresu neobyčejně důležitý.

 

! Konzumací nadměrného množství sacharidů vede k obezitě!

Celozrnné sušenky

S celozrnnými sušenkami si můžete dopřát zdravé mlsání. Jsou bohaté na sacharidy, které mají uklidňující účinky. Obsahují také vlákninu a cukr, který se uvolňuje postupně a zajišťuje tím rovnoměrné přísun cukru do krve.

Antistresátor č. 3 – ryby

Důležitá je konzumace tučnějších ryb, které obsahují hodně Omega3 masné kyseliny (losos, tuňák).

Losos

Losos obsahuje velké množství omega3 mastné kyseliny, které zabraňují prudké tvorbě stresových hormonů (kortizolu). Chrání před srdečními nemocemi, psychickými (deprese).

! Tučné ryby bychom do jídelníčku měli zařadit alespoň dvakrát týdně !

Antistresátor č. 4 – citrusy (pomeranče, citrony…)

Citrusy obsahují hodně vitamínu C, které je ideální pro imunitní systém a zvládání stresové situace.

Antistresátor č. 5 – Parmazán

Obsahuje aminokyselinu fenylalanin, která je důležitá pro správnou činnost nervové soustavy. Tato látka zlepšuje paměť, odolnost vůči stresu a dokonce uvolňuje hormony, které tlumí chuť k jídlu.

Antistresátor č. 6 – Jablko

Díky obsaženým látkám posiluje imunitu, ale také dokáže zvýšit odolnost vůči stresu. Měli bychom je jíst neloupaná, protože nejbohatším zdrojem je slupka – obsahuje železo, fosfor, draslík, hořčík, vápník, vitamin C, karoten a vlákninu. Vysoký obsah fosforu pozitivně působí na mozkové buňky.

Antistresátor č. 7 - Nepražené kakaové boby

Kakaové boby jsou považovány za nejlepší přirozené antidepresivum a to díky obsahu dopaminu a serotoninu, které příznivě ovlivňují duševní zdraví i náladu. Proto mají také ženy při vypjatých situacích nejčastěji chuť na čokoládu.  Nejvíce účinných látek je ale uchováno v nepražených kakaových bobech, které dnes můžete koupit v prodejnách zdravé výživy. Jíst se dají samotné nebo se přidávají do studených dezertů či ovocných smoothie nápojů.

Pití vhodných nápojů také pomáhá v boji proti stresu

Antistresový nápoj č. 1 – Bílý nebo zelený čaj

 Má celkově blahodárné účinky na lidský organismus. Stimuluje náš mozek a smysly.

Antistresový nápoj č. 2 Echinacea, Třezalka Tečkovaná

Je k dostání v lékárnách, nejčastěji v sirupovém stavu. Můžete jí pít samotnou nebo přidávat do jiných nápojů. Tato bylinka také stimuluje náš mozek k činnosti.

Nemoci spojené se stresem:

  • Osteoporóza - Kortizol snižuje hustotu kostní hmoty a ve střevu navíc snižuje vstřebávání vápníku.
  • Poruchy reprodukčního systému - Kortizol při svém dlouhodobém působení vypne reprodukční systém - toto je odpověď pro mnoho žen, které se usilovně snaží o těhotenství, navštěvují specializovaná pracoviště, utrácejí mnoho peněz, přijímají do těla další umělé hormony, a přitom je vše způsobeno faktem, že žijí ve stresu.
  • Poruchy růstu -Kortizol zabraňuje množení T-buněk tím, že naruší odpověď IL-2 T-buňky na interleukin-1 (IL-1), a nemůže produkovat růstový faktor T-buněk.
  • Podporuje proces stárnutí                                                 
  • Ischemická choroba srdeční
  • Různé psychosomatické poruchy
  • Poruchy imunitního systému
  • Psychické poruchy – deprese, stavy úzkosti, které mohou vést až k sebevraždě
  • A již zmíněné: Cukrovka, Hypertenze, žaludeční vředy

 

Co vše zvyšuje stresový hormon kromě stresu?

  • Mentální anorexie
  • Dlouhodobé intenzivní cvičení
  • Kofein
  • Nedostatek spánku
  • Práce ve směnách
  • Dlouhodobé užívání antikoncepce
  • Kortikoidy

 

Jak se bránit stresu:

  • Nejdůležitější je správná životospráva. Pravidelně dopřávat tělu pestrou stravu bohatou na vitamíny, minerály…., vyhýbat se nadměrné konzumaci alkoholu.
  • Dopřát si čas na relaxaci, odpočinek
  • Snažit se pravidelně spát
  • Věnovat se relaxačním technikách jako je jóga, meditace, dechová cvičení, masáže
  • Být pozitivní – snažit se udržovat přátelské vztahy, zdravě riskovat

Stres je pro organismus velmi energeticky náročný, tělo není schopné obvyklým způsobem zpracovávat živiny a dochází k poklesu imunity. Je příčinou více než 60% všech druhů lidských onemocnění a nemocí.

Věnujte pozornost příznakům stresu:


  • Časté bolesti hlavy, bolesti čelisti
  • Skřípání zuby
  • Koktání, zadrhávání, zajíkání se
  • Chvění se, třas rukou, rtů
  • Bolesti krku, zad, svalové křeče
  • Motání hlavy, otupělost, připitomělost
  • Zvonivé, bzučivé, či praskající zuby
  • Časté červenání, pocení
  • Studené či zpocené ruce, chodidla                                                    
  • Sucho v ústech, problémy s polykáním
  • Častá nachlazení, infekce, opary
  • Vyrážky, svědění, husí kůže, kopřivka
  • Nevysvětlitelné, či velmi časté příhody alergií
  • Pálení žáhy, bolesti žaludku, nevolnost
  • Přílišné říhání, nadýmání
  • Zácpa, průjem, ztráta kontroly
  • Těžkosti s dýcháním, časté povzdychy
  • Náhlé útoky život ohrožující paniky
  • Bolest na hrudi, bušení srdce, zrychlený puls
  • Časté močení
  • Snížené libido či sexuální výkonnost
  • Přílišná úzkost, obavy, pocity viny, nervozita
  • Zvýšený výskyt vzteku, frustrace, nepřátelství
  • Deprese, časté změny nálady
  • Zvýšená, či snížená chuť k jídlu
  • Nespavost, noční můry, rušivé sny
  • Potíže s koncentrací, honící se myšlenky
  • Problémy s učením a přijímáním nových informací
  • Zapomětlivost, zmatení, špatná organizace
  • Těžkosti s rozhodováním
  • Pocity přetížení, převálcování
  • Častý pláč, či sebevražedné myšlenky
  • Pocity osamocení, ztráta sebe hodnoty
  • Malý zájem o zevnějšek, či dochvilnost
  • Nervózní zvyky, vrtění, klapání chodidly
  • Zvýšená frustrace, podrážděnost
  • Nepřiměřená reakce na hlouposti
  • Zvýšený výskyt menších nehod
  • Obsesivně - kompulzivní chování
  • Snížená pracovní výkonnost, či produktivita
  • Lži a omluvy pro zamaskování mizerného pracovního výkonu
  • Rychlá, či mumlavá řeč
  • Přílišná obrana a podezřívání
  • Problémy v komunikaci, sdílení
  • Stranění se společnosti a izolace
  • Neustálá únava, slabost
  • Časté užívání léků (i volně prodejných)
  • Nabývání na váze, či úbytek váhy bez diety a změny stravy
  • Silnější kouření, užívání alkoholu, či drog
  • Hazard, či impulsivní nakupování

 

Dejte tip přátelům
Autor
Jak se vám článek líbil?
100%
Nelíbí se mi

Komentáře

Přečtěte si také