Víte, které mouky jsou zdravé? Ta bílá rozhodně ne! Ale jaké jsou alternativy?
V dnešním článku se zaměříme na surovinu, kterou mnoho z nás používá téměř denně. Řeč je o mouce. My si ukážeme, že to jde i zdravěji, bez klasické bílé mouky.

Které mouky jsou zdravé?

V dnešním článku se zaměříme na surovinu, kterou mnoho z nás používá téměř denně. Řeč je o mouce. My si ukážeme, že to jde i zdravěji, bez klasické bílé mouky.

Řekněte STOP bílé mouce!

Je pravda, že naše populace neustále tloustne, přičemž jednou z příčin je nadměrné používání bílého rafinovaného cukru a na druhé straně používání bílé pšeničné mouky a především pak výrobků z ní. Bílá mouka je vyráběna ze zrn, které byly zbaveny svrchního obalu, přičemž právě ten obsahuje vitamíny, minerály a především pak vysoké množství vlákniny. Jedinou pravdou je, že bílá mouka je bohatá na látku zvanou gluten neboli lepek, který má jednu vlastnost, a to tu, že spolehlivě zalepuje střeva. Lepek se usazuje na stěnách střev, přičemž střeva se pak stávají nepropustnými pro další vitamíny a živiny. Konzumací vysokého množství bílé mouky si zaděláváte na zdravotní problémy, jako jsou zahlenění, rýma, snížená imunita, problémy s trávením, průjem nebo naopak zácpa, nadváha, vyrážky a ekzémy, a mnoho dalších zdravotních neduhů.

Bílá mouka versus celozrnná mouka

Bílá mouka je oproti mouce celozrnné ochuzena o řadu vitamínů – obsahuje až o 60 % méně vápníku, 80 % méně železa, 80 % méně zinku, 85 % méně hořčíku a v neposlední řadě pak až o 85 % méně vitamínu B a E. Toto ale není jediný problém, neboť celozrnnou mouku náš organismus mnohem rychleji a efektivněji tráví a získává z ní maximální množství zdraví prospěšných látek. Organismus není uzpůsoben na trávení bílé mouky, díky které se do střeva dostává vysoké množství škrobu a lepku, které mají za následek množení plísní, což může vést až k poškození sliznice střev.

Zázračná vláknina

Vláknina patří mezi velmi významnou surovinu, která je důležitá pro správné fungování trávicího systému. Dostatečný příjem vlákniny zrychluje trávení, čistí střeva, působí příznivě proti zácpě a v neposlední řadě na sebe váže škodlivé látky, dále má příznivé účinky na hemeroidy, snižuje hladinu krevního cukru a cholesterolu, pomáhá při redukci váhy a působí na kvalitu vlasů, nehtů a pokožky. Dospělý člověk by měl denně přijmout alespoň 30 g vlákniny.

Zdravé mouky s nízkým obsahem lepku

Špaldová mouka

Špaldová mouka se získává ze špaldy, neboli prastarého druhu nešlechtěné pšenice, která byla pěstována již před 8 000 lety v Egyptě. Špaldová mouka obsahuje mnohem méně lepku než bílá pšeničná mouka, má vysoký podíl vlákniny až 9 % na 100 g, bílkovin až 15 % a tuku až 3 %. Z největší části je špaldová mouka tvořena sacharidy, a to až 70 %. Špalda mouka má ve srovnání s klasickou bílou moukou mnohem vyšší podíl hořčíku, draslíku, fosforu, zinku, vápníku, vitamínu B, A a E.

Žitná mouka

Žitná mouka se vyrábí rozemletím celého zrna, a z toho důvodu si v sobě uchovává řadu důležitých živin. Obsahuje především vysoký podíl aminokyseliny lysinu, vitamínu B, E, železa a další. Žitná mouka má opět vysoký podíl vlákniny, a je proto pro naše zažívání podstatně vhodnější, nežli mouka pšeničná. Dle určitých výzkumů má žito příznivé účinky na naše zdraví, zejména nás pak chrání proti srdečním a cévním onemocněním.

Ovesná mouka

Oves je velmi bohatý na různé živiny, zejména pak na vitamín B, železo a fosfor. Oves obsahuje zdravé tuky a lehce stravitelné proteiny. Lehce si ji můžete vyrobit i doma pomletím ovesných vloček.

Ječná mouka

Ječná mouka se vyrábí ze zrn ječmene, který obsahuje vitamín B, vlákninu, zdravé tuky a řadu minerálních látek. Ječná mouka dodává organismu energii a pomáhá s bojem proti stresu. Neobsahuje příliš lepku a má příznivé účinky na zácpu.

Bezlepkové mouky

Kukuřičná mouka

Kukuřičná mouka je vyráběna z kukuřičného zrna, které je bohaté na draslík, železo, hořčík, zinek, fosfor, vitamín A, C a E. Kukuřice je bohatým zdrojem vlákniny, sacharidů a kyseliny listové. Kukuřičná mouka má blahodárný vliv na trávicí trak a zácpu. Kukuřice je velmi lehce stravitelná, proto je vhodná jako součást redukčního jídelníčku.

Rýžová mouka

Rýžová mouka je speciálním procesem vyráběna z rýže. Je velmi lehce stravitelná a jedná se o velmi dobré zahušťovadlo. Rýže neobsahuje téměř žádný sodík, a je proto vhodnou potravinou podporující snižování krevního tlaku.

Lupinová mouka

Lupinová mouka je vyráběna z rostliny zvané lupina, což je luštěnina s vysokým obsahem bílkovin (až 35 %) a lecitinu. Lupinová mouka obsahuje pouze 30 % sacharidů s krátkým řetězcem.

Amarantová mouka

Amarantová mouka je méně známou potravinou, která obsahuje vysoce kvalitní rostlinné tuky, cukry a v neposlední řadě také vysoký poměr lehce stravitelné vlákniny. Je velmi vhodnou potravinou zejména pro sportovce, vegetariány a vegany, neboť obsahuje vysoký poměr bílkovin. Amarant má příznivý vliv na snižování cholesterolu, má velmi nízký glykemický index, a je tedy vhodný jako složka redukčního jídelníčku.

Pár bodů na závěr

  • Celozrnná mouka zásobuje organismus polysacharidy, díky kterým nedochází k výkyvům hladiny krevního cukru.
  • Celozrnná mouka obsahuje vysoké množství živin, zejména pak zdravé tuky, bílkoviny, vitamíny, minerální látky, stopové prvky a vysoké množství vlákniny.
  • Celozrnné potraviny jsou vhodné pro zařazení do redukčního jídelníčku, neboť obsahují minimum tuku a naopak vysoké množství vlákniny, která na dlouho zasytí.
  • Celozrnné výrobky mají pozitivní vliv na nervovou soustavu, jsou prevencí diabetu a snižují hladinu cholesterolu v krvi.
  • Celozrnné výrobky působí jako prevence proti vzniku některých druhů rakoviny.

 

Dejte tip přátelům
Vložte vlastní
recept nebo článek
a vyhrajte skvělou sušičku potravin.
Z každých vašich 10 publikovaných příspěvků vylosujeme jeden, jehož autorovi pošleme sušičku G21 Paradiso Cube. Budete to vy?
Autor
Jak se vám článek líbil?
100%
Nelíbí se mi

Komentáře

Přečtěte si také